divendres, 4 de desembre del 2015

Motors: No sempre el nom explica tota la història...

Aquest matí s'ha confirmat que Red Bull farà servir motors TAG-Heuer a la temporada 2016 de Fórmula 1. Evidentment, no es que ara la marca de rellotges faci motors de Fórmula 1, simplement és que Red Bull no vol associar-se més amb Renault ni Renault amb Red Bull, i TAG-Heuer aporta diners tant a Red Bull com a patrocinador com a Renault per a seguir subministrant motors a l'equip de Milton Keynes.
No és la primera vegada que veiem noms diferents com a motoristes; avui fem una mirada a tots aquells noms curiosos de la història de la Fórmula 1.





(Actualització: Llegiu a baix de tot el comentari que ha fet en Raimon Duran aportant dades que jo desconeixia sobre Arrows i Asiatech. Sempre estic disposat a aprendre i en Raimon és una font inesgotable de coneixement. Seguiu-lo a @RaimonDuran)

-Arrows
El 1997 Arrows tenia motors Yamaha preparats per John Judd, però per a la temporada 1998 Tom Walkinshaw, que llavors era el propietari de l'equip, va comprar una part de la companyia de motors de Brian Hart, que feia anys que feia motors de Fórmula 1. En comptes d'anomenar-se Arrows-Hart, els motors es van dir simplement Arrows. El 1998, amb diversos patrocinadors i amb Pedro Diniz aportant diners, l'equip va obtenir sis punts. Però el 1999, amb essencialment el mateix xassís però amb menys diners, el motor no es va desenvolupar suficientment i només Pedro de la Rosa va sumar un punt al seu debut. Hart va acabar marxant per desavinences amb Walkinshaw, que canviaria als Supertec l'any 2000.

L'Arrows A19 de 1998

-Asiatech
Peugeot va deixar la Fórmula 1 a finals del 2000 sense ni una sola victòria, i Asia Motor Technologies, o Asiatech, va comprar tot el programa Peugeot, amb la intenció de crear en cinc anys un equip de Fórmula 1. Els caps visibles eren John Gano i Enrique Scalabroni, que havia dissenyat per a Williams i Ferrari. El principal inversor era el fill del fundador de Sony. El 2001 i el 2002 van subministrar motors de forma gratuïta a Arrows i Minardi respectivament, motors que en essència eren Peugeots vells. A finals de 2002, sense cap gran resultat, els calés es van acabar, ningú va voler utilitzar el motor Asiatech i mentre els enginyers tornaven a Peugeot o a altres marques, els motors es van acabar subhastant.

Asiatech al morro del Minardi PS02 amb el que Mark Webber va debutar.

-Fondmetal i European
Fondmetal és una companyia de llandes italiana que va fundar Gabriele Rumi, apassionat del motor i patrocinador des de 1983. Rumi ja va tenir durant dues temporades el seu propi equip, quan el 1990 va comprar Osella. El 1991 i 1992 no van portar cap punt, i Rumi va tornar al patrocini, primer amb Tyrrell i després amb Minardi, de qui també n'acabaria comprant-ne part. El 2000, Rumi va comprar els drets del motor Ford Zetec-R que usava l'equip la temporada anterior per desenvolupar-lo ell mateix. El disseny datava de l'any 1996 i poca cosa es va poder fer. A més, aquell any a Rumi li van diagnosticar un càncer que l'acabaria matant a principis de 2001, així que va vendre's les seves accions; primer a PSN i aquests les van vendre a Paul Stoddart, que va salvar a Minardi de la desaparició. Sense massa temps abans de la temporada 2001, Stoddart va reanomenar els motors European per la línia aèria que també tenia, European Aviation. Sense sumar cap punt, el fet més destacable és el debut de Fernando Alonso aquell any.

Alonso debutant amb el Minardi PS01-European.

-Mecachrome, Playlife i Supertec
A finals de 1997 Renault va marxar (una vegada més...) de la Fórmula 1, i els motors van passar a anomenar-se Mecachrome. Aquesta empresa feia més de 20 anys que treballava subcontractada per Renault, i a la Fórmula 1 se solia ocupar dels motors que la marca francesa subministrava a altres equips, com Lotus o Ligier. El 1998 Mecachrome va pagar a Renault pels motors i el 1999 Flavio Briatore va crear Super Performance Competition Engineering. Briatore va llogar Mecachrome perquè seguissin fent el manteniment dels motors i ell els revenia a equips de Fórmula 1. Williams va usar Mecachrome el 1998 i Supertec el 1999; Benetton va anomenar-los Playlife i els va fer servir fins que Renault va comprar-los el 2001, BAR els va usar a l'any 1999 i Arrows va usar el Supertec l'any 2000. Entre tots van aconseguir 10 podis però cap victòria. Amb el mencionat retorn de Renault, va desaparèixer el nom.

Benetton B199-Playlife, que al capdavall és una altra marca de Benetton.

-Megatron
El 1986, Arrows tenia com a patrocinador USF&G, una companyia americana de gestió d'actius. Una de les companyies subsidiàries d'USF&G es deia Megatron, i feia leasing d'ordinadors a empreses. Quan a finals d'aquell any BMW va anunciar que deixava la Fórmula 1, el cap d'Arrows Jackie Oliver va convèncer a USF&G de comprar uns quants motors BMW i pagar a l'especialista suís Heini Mader perquè els posés a punt i en fes el manteniment. Els motors es van dir Megatron i fins i tot van revendre'ls a Ligier. Arrows va tenir dos anys satisfactoris, sumant un podi, però la prohibició dels motors turbo a finals de 1988 va acabar amb el projecte.

L'Arrows A10-Megatron. El millor nom de la història per a un motor!

-Osella
Osella va ser un equip petit dels anys 80 que va acabar convertint-se en Fondmetal, com he explicat abans. Sempre amb pocs recursos i pocs resultats, l'equip d'Enzo Osella portava utilitzant motors Alfa Romeo des de mitjans de 1983. Però per a l'any 1988 Fiat, en vista dels mals resultats i del mal nom que això donava a Alfa, va permetre a Osella seguir utilitzant el motor però sense el nom Alfa Romeo. Així que Osella simplement va anomenar els motors com el cotxe. L'equip no sumava cap punt des de 1984 i el 1988 tampoc ho va fer. Igual que en el cas de Megatron, el canvi normatiu va forçar a Osella a deixar d'utilitzar el vell motor Alfa.

L'Osella. Noti's el patrocini de Fondmetal.

-Petronas i Acer
L'any 1996, Sauber va arribar a un acord amb Ferrari per rebre motors de la casa italiana, que serien pagats pel principal patrocinador de l'equip, la petroliera de Malàisia Petronas. Es va crear una companyia anomenada Sauber Petronas Engineering i la idea era crear un motor propi per a l'any 1999, a més de fer motors per a Proton. Però la forta crisi econòmica asiàtica de final de segle va parar-ho tot, i Ferrari va seguir subministrant motors a Sauber sota el nom Petronas fins que BMW va comprar l'equip l'any 2006.
Pel que fa a Acer, la marca d'ordinadors simplement va patrocinar els motors de l'equip Prost la temporada 2001, però l'equip va tancar a final de temporada. Tant Prost en la seva única temporada com Sauber en tots els anys van sumar punts amb els motors italians.

El Prost AP04-Acer de 2001.

-Sauber
Sauber va debutar a la Fórmula 1 el 1993, i feia anys que tenia relació amb Mercedes-Benz; havien guanyat a Le Mans i també el mundial de resistència. Per a la temporada del debut, Mercedes va contractar Ilmor per al disseny del motor, però van decidir no anomenar-lo Mercedes per si les coses no anaven bé, i el motor es conegué com a Sauber. L'equip va quedar setè amb 12 punts, i el 1994 Mercedes ja va posar el nom al motor, que una temporada després passaria a McLaren. Mercedes va acabar comprant Ilmor i és la companyia que fa els motors actuals de Fórmula 1, però Mario Ilien va marxar i actualment ajuda Renault a desenvolupar el seu motor...

Només la punteta: el motor no es deia Mercedes però era un "concept by Mercedes-Benz".

-TAG
A principis dels 80, Ron Dennis va convèncer Porsche perquè li fes un motor turbo de Fórmula 1, si trobava algú que sufragués els costos. Dennis va convèncer Mansour Ojjeh, propietari de Techniques d'Avant Garde, de deixar Williams i passar a formar part de McLaren. Van formar TAG Turbo Engines, i el motor va ajudar a aconseguir 3 títols de pilots, 2 de constructors, 25 victòries, 7 pole positions, 18 voltes ràpides i 54 podis, en un programa que va durar fins l'any 1987. Ojjeh ha seguit sent accionista de McLaren tot i els rumors, i l'actual TAG Heuer que patrocinarà els motors Red Bull va ser venuda per TAG al grup LVMH el 1999, si bé es cert que TAG Heuer seguia sent patrocinador de l'equip de Woking.

El McLaren MP4/2B-TAG de 1985.

1 comentari:

  1. Vaig viure de prop (fins i tot des de dins) la curta vida dels motors Arrows i Asiatech esmentats. Els primers, Arrows eren, com be expliques, els Hart, que el Grup TWR (Tom Walkinshaw) va comprar-ne els drets i les instal·lacions. Brain Hart es va retirar i els tècnics de TWR en van agafar la gestió, integrant la planta de motors dins del grup i d'Arrows, també propietat del Grup TWR. Si el motor es va deixar de fer servir va ser perquè era dolentot al costat d'altres que hi havien al mercat obert, com els Renault comercialitzats per Briatore com a Supertec.
    Pel que fa als motors Asiatech, a finals de 2001 i com a conseqüència dels fets de New York del 11S, l'inversor (que com molt be dius era el fill del fundador de Sony i accionista important del gegant japonés i nord-americà) es va veure obligat a parar totes les seves inversions i va aturar el projecte dels motors, el de l'equip de F-1 i altres que hi havien en marxa. Degut a que ja hi havia el contracte signat amb Minardi per 2002 i els motors i recanvis ja signats, van seguir funcionant mentre es desmantellava la fàbrica que com be dius va tornar a Peugeot doncs estava dins de Peugeot Sport físicament. S'ha de dir que sota la direcció d'Enrique Scalabroni, els ex-motors Peugeot van millorar moltíssim durant 2001, guanyant sobretot en fiabilitat, funcionament i entrega de potència. Només la parada traumàtica del projecte va fer que allò no anés a més, i no es van poder desenvolupar durant 2002. Gano i Scalabroni van intentar trobar inversors per seguir però no va ser possible i l'empresa va ser liquidada.- RAIMON DURAN

    ResponElimina